Tuesday, May 24, 2011

kenapa mesti itu?

Selamat malam segala hantu jembalang, pontianak, toyol, balan-balan dan sewaktu dengannya yang sedang menikmati satapan hebat dari tulisan blogku sendiri. Tulisan yang sedikit cakar ayam(komputer pula) ditambah bahasa yang kurang sedap didengar dek telinga dan menjulingkan mata yang sedang membaca. Tolong bantu saya.

Aku sudah kembali ke alam sekolah. Ehh, aku sudah cakap bha kan tu hari? Harap maaf, terulang sekali lagi. Melayu dan bumiputera mudah lupa. Bak kata cikgu aku. Oleh kerana itu, masa untuk ber-blogging sedikit suntuk untuk aku, si remaja pemalas.


Aku tahu, waktu inilah permulaan kepada cara hidup yang lebih err, lebih err. Nda tau mau cakap apa. Yang pasti ia puncak tertinggi sebelum melangkah ke alam perkerjaan yang aku cukup pasti kamu akan cukup merindui tv kamu, bermain sms di senja hari, melalak di awal pagi yang dingin. Maaf merapu. Ketawa sinis.


Aku mau kamu tahu, sebagai orang sudah mempunyai pengalaman dalam pilihan, aku mahu kamu meneliti dahulu, menelaah kembali dan merenung dengan sedalamnya tentang pilihan kamu mengenai pelajaran kamu. Kerana bukan semua yang masuk ke Universiti itu bakal berjaya diluar sana untuk mencari kerja. Kamu tidak percaya? Kamu kurang yakin? Maka, google lah ke kementerian berapa banyak sudah graduan menggangur. Kalau sudah baca, tutuplah mulut jangan terlanggap. Nanti lalat masuk, aku nda ambil peduli.


inilah sebab kira hebat masuk U. betul nda?


Aku tahu juga ketika ini ramai yang beria-ria hendak masuk ke universiti. Nampak lagi hebat, lagi keren, lagi macho dan etc. Well, aku pun berfikir cetek begitu juga suatu ketika dulu. Best apa dapat masuk U, duduk kuliah buat assigment. Kira mau jadi budak matang lah tu kan? Tapi aku ingatkan. Jangan sesal dahulu pendapatan, sesal kemudian tiada gunanya. Luaskan pemikiran kamu. Perkembangkan ia.


Universiti bukanlah tempat yang sesuai sangat untuk orang yang dahagakan kejayaan untuk mendapatkan pekerjaan yang lebih baik di masa hadapan nanti. Bukan. Bukan maksud aku cuba membangkang, bukan niat aku untuk melemahkan. Cuma aku ingin kamu mendapat pilihan yang lebih baik.


Cuba renungkan kembali, ambil diploma kursus yang blablabla. Kalau kamu orang kaya, selamatlah hidup. Tapi kalau kamu orang yang cuma hidup sederhana, adik beradik berderet kat rumah semestinya kamu akan pinjam kat si penghutang terkenal tu, PTPTN. Kan?

Mari aku cerita.


Kamu tahu kah selagi kamu belum bekerja, selagi itu bunga ptptn tu akan meningkat. Ehh, bukan bunga raya kah apa. Tapi bunga riba. Nda tau? Pergi goggle ok. Even kamu dah start bayar, bunga still akan tetap meningkat sampailah kamu habis bayar. Setan bukan? Kawan aku, dia pinjam kat ptptn nie 19ribu. Sekarang dia masih lagi menggangur, hutang dalam poket dah 22ribu. Kenapa? Sebab bunga ptptnlah.

Hutang kita tolak tepi sudah.


Kamu tahu kah setiap tahun beribu-ribu graduan dikeluarkan kat U tu? Dalam grade diploma sahaja, sudah beribu-ribu. Mampukah kamu mau saing sama diorang? Mampu? Kalau kamu dapat Ijazah, nadapa juga. Ada baik punya. Tapi nie? Sama jak sekotak dengan pengganggur tu semua. Begitu sesaknya duniakan sekarang.


Now, sekolah paling selamat ialah maktab. Kedua aku boleh consider stpm. Sebab keluar dapat apply ijazah terus. Then asasi because setahu terus ijazah lagipun tempat memang sudah kena book sedia untuk kau. Ndapayah mau rayu sana-rayu sini. Semua dihujung jari cikgu kau. Hebat nda? hebat bha bilang.


Mungkin ku ada silap cakap atau apa-apalah. Cuma aku harap, apa yang aku kongsi nie dapat bantu koranglah. Korang leave jak komen kat bawah tu kalau ada mau tanya apa-apa.










p/s: jangan pilih kolej kalau kamu mau selamat hidup karang kat kubur. and aku nie budak stpm yang sedang menunggu rayuan maktab. Harap maklum. senyum pahit. universiti aku maksudkan adalah yang berlabel diploma.

No comments:

Post a Comment