Friday, February 15, 2013

CERPEN #Hayunan Khayalan.





Terasa seperti sedang bersendirian di dalam perpustakaan kampus ku. padahal kiri kanan rakan ada menemani. sedang sibuk menekan keypad laptop mereka. yala, tidak lama lagi tarikh hantar kerja kursus akan tiba. tapi aku tidak, ligat mata mereka menaip, ligat juga mata dan tangan ku ingin mengacau. agaknya memang aku spesies yang tidak senang duduk. hanya mampu bertahan paling tidak setengah jam. itu pun kalau terasa penting.





Kepalaku menoleh ke kiri, ke kanan. semua masih lagi sibuk. huh. rupanya aku saja makhluk Tuhan dalam perpustakaan ini bersenang lenang selain dari pustakawan yang aku kira mungkin sedang menghirup kopi di pantri. 








habis sudah semua buku aku baca, aku belek, aku tatap. namun tetap nafsu untuk melengkapkan isi dalam kerja kursus ku tidak muncul. agaknya minta diseru. zam ala kazam. *habuk-habuk*







Aku toleh ke kanan, lihat si dia lagi khusyuk meratah laptopnya. amboi, sastera nya bahasa. merosakkan bahasa lagi. dia pun sama, sedang sibuk menaip. al-maklumlah. baru mau mula buat. mana tidak khusyuk sampai orang di sebelah pun tidak sudah dia ambil tau. hm, nasib badanlah. 





tapi comel juga kalau tengok dia sibuk-sibuk macam tu. rasa macam mau tampar-tampar muka dia. eh? ganas juga bahasa. jadi, apalah pengakhiran aku di sini? 






"Zara... Zara" bahuku di goyangkan. nama ku dipanggil lembut. makin lama semakin kasar. aku tersedar.






"Hah?" aku ternganga melihat pensyarah ku.






"Dah sampai mana Zara? Ada sampaikan salam saya dengan Firaun?" Pertanyaan Cik Amy disambut oleh gelak ketawa satu dewan. nasib cuma 60 orang. kalau 80orang, mau tidak aku terjun tingkat 3. eh. Nauzubillah.







"err.." 





"dah, dah. jangan mengkhayal lagi. saya tak nak Zara tinggal pelajaran pula. Asyik mengkhayal jak." aku yang sudah tebal dek malu hanya mendiamkan diri. alahai. rupanya aku berkhayal saja tadi. padanlah nampak indah sangat.






"Sekarang saya nak Zara jawab soalan nombor lima." Aku kebinggungan lalu berdiri. Soalan mengenai sejarah Melaka itu aku pandang dengan satu pandangan yang berat. aku toleh ke kiri.









Puph! Dan dia yang aku khayalkan tadi, mata kami bersatu. dia senyum lalu membisikkan jawapan kepadaku. Lalu dengan yakin, aku suakan jawapan itu kepada pensyarahku. seperti kemenangan milikku.









                       
                                           *******The End********




















Thanks for reading. till then.

No comments:

Post a Comment