Monday, October 28, 2013

Perbezaan bukan halangan.






Assalamualaikum. 




Pernah kamu alami, pakai pakaian nda serupa bikin lepas tu jalan pergi mall dengan muka tebal yang memang nda tau malu? well. aku pernah. 







waktu tu rasanya memang tiada mood sangat mau berlawa, so aku pakai baju MU (memandangkan time tu MU menang lawan Chelsea) jean, selipar dan jaket dia. dan dengan yakinnya aku melangkah ke 1b tu. nasib cun juga, aku bawa kereta tidak silap time tu. 





FYI, aku nie suka pakai pakaian compang camping. yang tidak betul, yang tidak match, yang tidak ngam dan yang semuanya tidaklah pada pandangan dunia. berbanding dengan girlfriends aku semua, they're gorgeous. SANGAT! tapi mereka tidak macam yang lain, sedikit menilai, sedikit mengomen atas dasar kekurangan aku nie. 








belum lagi selama aku dengan mereka, aku dengar mereka cakap,
"Kau nie yue, nda pandai betul lawa dressing. bikin malu"









nda pernah. 









Aku tidak pernah rasa seselesa dengan orang lain selain bersama mereka. mereka kawan yang awesome. they're stand up for you, cry with you, listen your nonsence story when nobody wanna do that for you. kau cantik, kau buruk, kau nda pandai bergaya, kau nda pandai make-up, kau anak mama, bukan hal bagi mereka. mereka telan baik buruk kau. itu kawan namanya. 









Tj, Shasha, Mimi, Dk, Pipey, Elly, Butun


kamu semua the best treasure i got. kawan terbaik yang pernah aku ada. walaupun aku nie teruk, aku nie sot, aku nie gila-gila, cakap main lepas tapi kamu sentiasa faham aku. aku tau, sometimes kita memanglah ada salah faham. bergaduh-gaduh manja tapi i know, macam mana pun, kita akan get back juga balik. bukan sekejap aku kenal kamu. dari form 1 sampai sekarang. *mimi, butun sama shasha sama tj macam form 4* tapi kamu nda pernah judge aku dari segi fizikal aku tapi dalaman aku. akuuuu bangggaaaa gila ada girlfriends macam kamu semua. thanks for being there for me. 
*sobs sobs*











Bila aku di kampus, aku selalu takut tiada kawan. hakikatnya, memang tiada pun. cuma a few friend saja yang boleh dikira guna jari. yang lain semua buat musuh dengan aku. aku pun nda tau apa juga salah aku dengan diorang-diorang nie == 







mungkin sebab perangai aku? tapi perangai diorang baik sangatkah? menilai, membanding. Aku bukan nabi pun yang baik gila, yang perfect gila. aku masih manusia biasa. 










atau mungkin sebab penampilan aku? yang tidak selawa mereka, tidak sekemas mereka, tidak selabuh mereka? aku bukan barbie pun. yang lawa, yang cantik, yang kemas. aku masih manusia biasa. 






susah sangatkah mau terima kekurangan orang lain? susah sangatkah mau hidup dalam dunia tidak-semua- orang-seperti-kau. Tuhan kan cipta kita dengan masing-masing identiti. kenapa mau nilai orang itu ini. kita nasihat sekali, kalau orang tu nda mau dengar tu bukan hal kita lagi. semua pun dah ada fikiran. akil baligh sudah. kan? 






sudahlah. aku malas mau kupas dengan lebih lanjut tentang perkara yang aku tahu tidak akan pernah habis. manusia, mana ada mulutnya yang pandai diam? kan? aku manusia, aku tahulah spesies aku macam mana. cuma, bila aku mau menilai orang lain aku akan menilai dari sudut positifnya sebab aku tau, macam mana kena nilai, macam mana kena cakap. aku tau rasanya. AKU SENTIASA TAHU. 






MANUSIA TIDAK PERNAH KENAL ERTI BERSYUKUR. SEHINGGA KENA MUSIBAH/BALA. TAPI BILA DAH KENA PUN, KADANG-KADANG MANUSIA MASIH LAGI MENGOMEL, MENGELUH. SUSAH NAK BERSYUKUR. KAN?
















Till then. thanks for reading.


No comments:

Post a Comment