Wednesday, January 29, 2014

Duit dan rezeki.








Assalamualaikum.




Orang kata kalau kita terlalu fikir tentang duit, nanti rezeki tidak masuk. Betulkah? Aku rasa benda tu semua seperti satu sihir yang cuba untuk merendahkan orang yang sedang berusaha untuk mencari duit.




 Kamu rasa?




Kenapa aku cakap seperti ini? Sebab orang cari duit, fikir tentang duit, urus tentang duitnya adalah kerana dia ingin berjaga-jaga. Ingin duitnya selamat. Tidak terguna untuk benda yang sia-sia.




Jujur aku kata, aku bukanlah datang dari keluarga yang berada, yang senang, yang mewah. Yang apa inginku, boleh aku perolehi dengan sekelip mata. TIDAK. Tapi mahu katakan aku susah, tidak juga. Aku orang yang biasa-biasa sahaja. Asal kenyang perut, sudahlah. Buat apa hendak peduli benda lain. Kan?





Tapi manusia, tipulah kalau tidak punya keinginan, kemahuan. Begitu juga aku. Aku ingin itu, aku ingin ini. Kalau boleh, semua benda aku inginkan. Alahai, tamaknya diri manusia aku nie. Untuk dapat semua tu, aku kena usaha. Bukan senang mahu cari duit, tapi kejap saja kalau hendak belanja.




Dari dulu, aku selalu usaha sendiri untuk perolehi benda yang aku inginkan. Mungkin kerana aku anak yang sulung, jadi rasa tanggungjawabku untuk tidak menyusahkan ibu bapaku tinggi. MUNGKIN. Ataupun kerana keluargaku bukanlah keluarga yang berada.




Aku tidak kisah dengan harta semua. Persetankan itu. Buat apa hendak kisah. Gunanya hanya di dunia, kelak di akhirat? Jadi cebisan abu saja.






Eh. Lari topik lagi.







Aku cemburu kadang-kadang. Lihat mereka sekelilingku, hanya tinggal tadah tangan untuk dapat apa mereka inginkan. Sedangkan aku, terpaksa berhempas pulas. Iri hati pun ada. Ya Allah, tidak bersyukurnya aku. Tapi kerana inilah, aku boleh berdikari. Tidak bergantung kepada orang tua semata.
Kebanyakan hartaku semua, dari cincinku, dari handphoneku, semuanya datang dari titik peluhku sendiri. Tiada sedikit duit mereka, orang tuaku. Aku usaha. Itu yang penting. Terima kasih mumy dady sebab tidak manjakan aku dengan harta kekayaan. Kalau tidak, belum tentu aku perolehi diri aku yang sekarang.







Kan? Manusia tidak pernah berpuas hati dengan kehidupan mereka. TIDAK PERNAH. Jadi yang aku mahu, cuma bersyukur dengan setiap helaan nafas yang Allah pinjamkan.


























Till then. Thanks for reading.

No comments:

Post a Comment