Thursday, October 6, 2011

CERPEN #Part 1 ; Memori


Tahun 1599 

Malam itu, hujan turun agak renyai. Aku menyelak ke luar jendela melihat keadaan di luar sana. Agak mengerunkan, darah terpercik di merata tempat, tubuh badan tersebar di seluruh kawasan. Aku menutup kembali jendela itu apabila satu tangan menyentuh bahuku.
            “Agaknya manusia belum lagi sedar akan kepentingan alam ini ya mak?” aku menatap wajah sayu itu. Mak Tah hanya berdiam diri. Tidak tahu harus mengiya atau tidak persoalanku dan aku, tepuk dada tanyalah selera ku sendiri.
            “Lelapkanlah matamu. Kita punya banyak benda harus di lakukan esok” Mak Tah menghulurkan bantal.




Tahun 2010



            Suara penyanyi latar itu menbingitkan seluruh kelab itu. Lyan menari-nari menunjukkan bakatnya di pentas kelab itu sambil lelaki-lelaki di sana menepuk tangan, terhibur dengan tariannya. Lyan tidak pernah kenal erti takut, apa yang di mahunya, di cuba. Selagi nyawa masih ada, sebolehnya dia ingin menikmati dunia ini.
            “Lyan, jom cuba benda baru?”
            “Benda apa?” Muka Lyan berkerut memandang sahabatnya.
            “Nnati kau taulah. Jom.” Kiky menarik tangan Lyan. Lyan hanya menuruti. Semakin jauh mereka meninggalkan bunyi bising itu.
            “Nak ke mana nie?” Lyan mula mendesak ingin tahu. Di lihatnya tempat ini sunyi, mereka sudah masuk ke dalam ruang kelab mala mini yang hanya beberapa orang sahaja di benarkan masuk. Hatinya mula risau.
            “Kau ikut je lah. Aku  gerenti kau pasti akan suka. Hahh, dah sampai pun.” Kkiky melepaskan genggaman tanganku lalu menuju ke arah seorang lelaki gagah.
            “ Nie kawan I. You nak kenalkan?” Kata kiky kepada lelaki tersebut. Dia mula menghampiri aku sambil menyentuh tubuhku. Aku mula berasa rimas.
            “Oh, jadi you lah penari hebat kelab nie ye.” Aku hanya berdiam diri.
            “Kenapa kawan you nie tak banyak cakap?” dia memandang Kiky semula.
            “Dia malu lah tu”
            “Aku tak malu tapi aku masih punya harga diri. Terima kasih.” Aku yang hanya sepi mula bersuara dan meninggalkan bilik sunyi itu. Mereka tidak berbuat apa-apa. Hanya memandang kaku.



Tahun 1599
            Bom terlontar sini sana. Aku hanya berdoa agar umurku dipanjangkan supaya dapat membantu kaumku di luar sana. Mak Tah cekal memberikan semangat. Aku tidak takut tapi aku cuma sedih melihat mangsa-mangsa terkorban untuk mempertahankan keharmonian Negara tercinta.
            Di bilik kecil, dipenuhi dengan baju-baju, aku melepas gian menari sendirian. Aku tidak sedar di satu sudut, seseorang sedang memerhatikan aku.
            “Good dancer.” Tepukan disusulinya. Aku terhenti dan tersenyum lalu meenyudahkan tarianku. Usai itu, aku duduk sambil mengelap peluhku. Dia masih di sana, menatap setiap perilakuku.
            “Duduklah kalau sudi. Bilik nie dipenuhi baju-baju buruk yang berhabuk.” Aku memperrsilakan dia.
            “Saya tak kisah. Kenapa awak berhenti menari?”
            “Amboi, kalau pun hendak bertanya, biarlah punggung sampai ke lantai dahulu.” Dia senyum kambing.       
            “Urusan menyelamatkan kaum kita lagi penting. Tarian boleh datang kemudian setelah kaum kita selamat.” Jawapan aku singkat. Matanya tidak berhenti menatapku. Aku jadi kalut.
            “Awak cantik. Berani. Baik. Saya suka awak.” Dia terus berlalu pergi meningalkan aku yang kaku dengan kata-katanya.




Tahun 2010

            Lyan mengelongkar barang-barang lama di rumahnya. Inilah jadinya kalau sudah bosan melanda diri. Lyan sudah sebulan memutuskan hubungan dengan kiky sejak peristiwa itu. Hatinya masih terkilan dengan sikap kawannya yang sememangnya sudah mengetahui dia tidak akan sesekali mengadaikan maruahnya. Cukuplah dia hanya menari, perlukah sehingga menjual diri?
            Sebuah diari putih dijumpainya. Terbalut kemas agar habuk tidak mencerobohi masuk.
            “Diari siapa nie?” Soal Lyan di dalam hati. Diari itu dibawa ke ruangan tariannya.
            “Mungkin elok dijadikan bahan bacaan.” Buku itu ditinggalkan di sana. Lyan mengambil langkah, menari sepuas hatinya.
            “Aku mahu menjadi penari yang berjasa.” Katanya di dalam hati. Lelah mula di rasai. Lyan berhenti berehat. Di situ baru dia sedar mengenai buku diari itu. Dia mula mencapainya dan membukanya bungkusannya.



“BUAT MEREKA, INGATILAH PERJUANGKAN APA HAKMU, KEMBALIKAN APA YANG BUKAN MILIKMU.”





Tahun 1599

            Perkahwinan antara aku dan dia selamat dijalankan. Aku bersyukur di dalam hati akhirnya jodoh ku sampai juga. Aku memandang dia dengan senyuman yang lebar. Aku pasti dia adalah adamku.
            “Selamat pengantin baru. Jagalah Lyani dengan baik ya. Mak Tah akan selalu doakan kamu.” Pesan Mak Tah kepada Iqrall. Iqrall hanya mengangguk. Aku dan Iqrall berjanji akan sehidup semati bersama-sama sehingga Allah memisahkan jasab kami.
            “Lya, Abang akan jaga Lya sampai Lya tua.”
            “Abang, Lya akan bersama abang sampai nyawa terpisah dari badan.”






Tahun 2010

            Diari putih itu Lyan bawak ke mana-mana. Dia merasa ingin saja menghabiskan pembacaannya semalam tetapi matanya tidak mengizinkan. Mungkin terlalu penat menari sehinga jauh malam agaknya.
            Kuliah hari ini di isi dengan tidur nyenyak dibelakang. Lyan tahu dia mungkin akan tertinggal, tetapi disedapkan hati dia akan bertanya dengan kawan-kawannya nanti.
            Di pokok yang dingin itu, Lyan mengambil posisi yang selesa, dia ingin menyambung semula bacaannya semalam. Tidak puas rasa di hatinya. Ingin juga dia mengetahui apa yang terjadi kepada dua mempelai itu.








TO-BE CONTINUE..

No comments:

Post a Comment